• 22.02.2024 17:00—18:30
Hall

In het Frans
Vri­je toegang

Reflecties over de oceaan: podiumkunsten en de-koloniale ecologie

Recente debatten binnen het domein van de performance en postkoloniale studies hebben duidelijk gemaakt dat de oceaan niet langer beschouwd kan worden als een Europees romantisch troop van het onbegrensde. Hij stelt veeleer de koloniale en antropocentrische noties van de geschiedenis en ecologie in vraag.

Tijdens deze voordracht wordt dieper ingegaan op artistieke stellingnames zoals de video-installatie Vertigo Sea van kunstenaar John Akomfrah (UK, 2015), de performance Salt van Selina Thompson (UK, 2016) of de documentaire El Botón de Nácar gerealiseerd door Patricio Guzmán (Chili, 2015), waarin de oceaan wordt opgevoerd als een site van herinneringen en trauma’s en als een voorafgaande infrastructurele conditie van de koloniale exploitatie. Deze bijdragen laten zien in welke mate de podiumkunsten kunnen worden opgevat als wat Malcolm Ferdinand, onderzoeker en ingenieur in milieuzaken de “de-koloniale ecologie” heeft genoemd.

Julia Schade werkt aan een postdoc binnen de Media Science aan de Ruhr University Bochum. Haar onderzoek bestudeert het voortbestaan van het kolonialisme gelinkt aan de podiumkunsten. Daarnaast werkt zij ook samen met de Duitse kunstenares en choreografe Eva Meyer-Keller.


In het kader van het evenement Ici commence la mer.

In part­ner­schap met :
Mas­ter en Arts du Spec­ta­cle de l’U­ni­ver­sité Libre de Bruxelles
Met de ste­un van :
Cen­tre de recher­ché en ciné­ma et arts du spec­ta­cle (CiASp) de l’ULB et de l’école doc­tor­ale thé­ma­tique 66 « Études de ciné­ma et des arts du spectacle »