Next Opera Days
Alessandro Bosetti en David Christoffel herscheppen de versleer. Samen schrijven ze een oratorium voor drie vrouwenstemmen, drie koperblazers, twee radiostemmen en elektronica. De stemmen spelen met de tekst, geluid, zang en muziek resoneren doorheen Consensus Partium.
Zowel Alessandro Bosetti en David Christoffel zoeken in hun artistieke praktijk naar het evenwicht tussen muzikale compositie, radiofonische creatie en poëzie. Consensus Partium is een oratorium gecomponeerd op metrische versvoeten en bestaat uit verschillende stukken voor drie vrouwenstemmen, drie koperblazers, twee radiostemmen en elektronica. De wisselwerking die ontstaat tussen woord en muziek is eerder een soort ‘frictie’ dan een dialoog.
Trio DéCLIC van Valérie Philippin is één van de weinige vocale ensembles die zich op het terrein van de klankpoëzie waagt. Het trio slaat de handen in elkaar met Bosetti en Christoffel voor Ars Musica’s Next Opera Days 2023. De zangelementen in Consensus Partium gaan van solo’s en duetten tot ruimtelijke polyfonieën en elektroakoestische homilieën. Ze spelen met de effecten van extreme nabijheid en lange afstanden, wat doet denken een radio-uitzending en de ruimte van Les Brigittines.
De titel van het werk verwijst naar de regel van de renaissancearchitect Leon Battista Alberti: Consensus Partium,
of de schoonheid in het perfecte evenwicht tussen het geheel en zijn
gemene delen. Hoewel dit model architecten, musici en schilders doorheen
de geschiedenis heeft geïnspireerd, is het niet van toepassing in dit
werk. David Christoffel en Alessandro Bosetti schrijven elk stuk
namelijk afzonderlijk, met een soepele opeenvolging tussen de
verschillende delen.
Naar het interview met Alessandro Bosetti en David Christoffel.